Rail Baltic Ülemiste terminal
Tallinn, Eesti
(ZHA)
Juhtiv kohalik arhitekt
Esplan
Zaha Hadid Architects (Suurbritannia) koostöös Esplaniga pälvisid esikoha Rail Baltic Tallinn Ülemiste uue terminali ideekonkursil.
Rail Baltic on kavandatud 870 km pikkune elektriraudtee Tallinnast kuni Leedu-Poola piirini. Ülemiste terminalist saab alguse Rail Baltic liin, mis ühendab Tallinna, Riia ja Vilniuse Euroopa kiirraudteevõrguga.
Ülemiste terminalist saab transpordisõlm, mida kasutab nii kohalik kogukond, kui ka Tallinna lennujaama külastavad lennureisijad, lisaks riiklikele ja rahvusvahelistele rongireisijatele.
Hoonet läbivad ringteed määravad jaama ruumilise geomeetria, mis hõlbustab navigeerimist ning lõppjaamas ristuvate bussi-, trammi- ja raudteeliinide sujuvat liikumist.
Jaam on projekteeritud ja kavandatud vastavalt BREEAMi mõõdupuudele ja juhenditele, mis koosneb faaside kaupa ehitatud modulaarsest struktuurisüsteemist, et võimaldada raudteeliinide käitamist kogu ehituse ajal.
„Mind on pidevalt informeeritud Ülemiste piirkonna arengutega ja üldsusele tutvustatud tööde valguses, olen enam kui veendunud, et piirkond on muutumas Tallinnas üheks atraktiivsemaks ja infrastruktuuri osas sünergilisemaks.
Kujunemas on tõeline mitmeliigiline transpordisõlm, kus tulevikus saavad kokku raudtee-, bussi- ja lennuliiklus, “ütles Eesti majandus- ja taristuminister Taavi Aas.
Rail Baltic Eesti kuulutas 2019. aasta mais välja Ülemiste terminalijaama rahvusvahelise ideekonkursi. Konkurss lõppes 3. septembril.
Üheksaliikmelisse žüriisse kuulusid Rail Baltic Eesti juht Riia Sillave, Pro Kapital Eesti AS juhatuse liige Allan Remmelkoor, Eesti Raudtee arendusjuht Andrus Noor ja Mainor Ülemiste nõukogu liige Andrus Kaldalu. Žürii arhitektide hulka kuulusid Tallinna endine peaarhitekt Endrik Mänd ja Ülemiste piirkonna struktuuriplaani autor Mattias Agabus, Läti endine kultuuriminister Janis Dripe ning Taani arhitektid Jesper Gottlieb ja Thomas Grave-Larsen.